Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, April 21, 2011

Kenapa Ayam Tak Boleh Terbang ~~!!



 
SapewW pernah tengok citer Chicken Run ??  mesti pernah kan ??  citer pasal ayam yang berangan2 nak terbang seperti seekor burung..  best giler cter nie.. mengimbau kembali kenangan aku mase kecik2 dulu .. huhu .. aku mmg suke tgk kartoon :) 


kenangan ape tu beb ??

 Citer nie mase aku darjah 5 tak silap.. tahun 2000 .. aku ada tanyer tok wan aku ...


Aku :  tok wan x2 .. kenapa ayam tak leh terbang ??

Tok wan :  sebab ayam hilangkan jarum yang burung helang bagi.. ( Raja segala Burung )

Aku : kenapa tok wan ? 

Tok wan : ayam pinjam jarum kt burung helang .. utk jahit kepak die supaya ayam boleh terbang seperti burung2 yang lain .. tetapi die hilangkan jarun tersebut.. sebab tu ayam asyik terkais-kais jerr..  sebanau yer die cari jarum .. smpai skrg tak jumpa2..

Aku : habis tu helang tak marah ke ??


                                     


Tok wan : Ayam mengambil keutusan utk tidak berkawan lg dgn helang.. dan melarikan diri bila terserempak dgn helang kerana rase sebersalah  terhadap kecuaian die menhilangkan jarum tersebut..  ~ AL kisah ~

Aku : woo.. patut pon citer tu nama "chicken run" .. 



hahaaa..~  lebih kurang cmtu laa dialog aku ngn tok wan mse dulu2..  sampai sekarang aku ingat cter tok wan aku nie.. huhuu ..~ saje nak kongsi ngan korang cecite zmn hingus aku nie..hehe :P    tapi kebenaran die ? mmg tak la kan.. org dulu2 mmg suka bercerita dongeng2 nie.. sbb bg aku bile di fkr kan blk.. zmn dulu2 mana tv , komputer, gadget2 mcm skrg nie.. hiburan budak2 kecik dulu ialah mendengar cerita2 dongeng yg dicipta oleh org2 tua mereka..tol tak ?    :)   

*tetiba rindu nk blk kg jumpa tokwan kesayangan ..  
syg tok wan lebih  ..


                                             

31 comments:

Rozuan Ismail said...

hoho..rapatnya dia dengan tok dia..biaselah citer untuk budak2..

misSbLurRy said...

muehehhe
aku pernah terkejut sbb ayam
tetibe terbang dr langit..
baru nak rasa kagum..
skali tgk mreke bertenggek atas pokok manggis secara beramai2....cisss

zacky ~786~ said...

wan : tula wan.. best kdg2 cter2 cmnie huhuu..

missblury : huhuu lorr.. hampeh .. :P

...:i'm ezza haniza:.... said...

harrrrr harrrrrr.........aku engat ayam tak leh terbang sebab tak sempat nak belaja terbang cikgu dah matii..ahaha (alasan lapukk)

zacky ~786~ said...

ezza : heheee ..~ adeh, cmtu pn blh kot.. :P

nub said...

hehhe.loqlaq atuk naaa

Amirrah Zawani said...

penah dgr gak citer ni.. kesahihannya tak pasti =_=

Solihin Zubir said...

penah dgr cita ni msa kecik2 dlu.. hehehe...

thanx coz mengingatkan balik..

nmirmo said...

hurm....a'ah kan?? logic gak kan??? owh...patutla xleh terbang...tapi..sayap leh jahit2 ke??? hehehe... ape2 pon....tira lagi suke cite dongeng...sebab mcam..best berangan2....haha...bayangkan..guna imaginasi sendiri...lgi best kan??? hee~ suke3...

aNiss :):) said...

rapat nya dengan tok wan dia... hehehe... best pulak citer sal ayam dgn helang tu.. esok nak cerita kat adek awhh... =)

zacky ~786~ said...

Amirrah : huhu.. mmg tak betol laa mira, sekadar cerita jerr..



nub : loqlaq ?? ape tu ?

zacky ~786~ said...

solihin : welcome.. ala kebetulan jer..



aniss : hehee..citer2.. jgn tak citer.. :)

zacky ~786~ said...

mirmo : kn3.. best kn .. :)

aLya maNip said...

cite zaman kanak2 slalu comei..hahaha

Lya Colours said...

pandai tokwan ko bercerita kat cucu dia
aku dulu tak rapat dgn tok aku. maybe jarang jumpa sbb ktrg dok jauh. dia kat tganu, ktrg plak kat melaka

Lya Colours said...
This comment has been removed by the author.
++iNn PaCiKa++ said...

ayam goreng!!

SyafiqahSyaza(SweetSyaza) said...

kecik2 dulu pun pernah jugak org beso2 cite cam gitu kat kiteee....smpi skg msh percaya psl aym hilangkan jarum si burung helang tuh..wakaka!

Jue said...

a'ah la.. penah gak dgr cite ni, dalam buku cite kot.. betul2 mengimbas kembali la cite ni.. hihi

echaRierie said...

alala..sweetnya baca kisah ngn tok wan..hehe..

=D

shah-kayrul said...

pernah gak dengar citer pasal ayam ngan helang....imbas nostalgia pun best gak

zacky ~786~ said...

aLya : kn3.. zmn kanak2 la paling best.. xde masalah.. ingat main jerr ... hehee..

zacky ~786~ said...

Lya : ooo .~ hehe.. sy mmg rapat ngn tok wan.. n nenek.. :)

zacky ~786~ said...

iNn : ayam goreng? lapar ek.. hehee


syafiqa : hahaaa.. apa laa.. org tua2 mmg kreatif cipta cerita2 dongeng.. :)

zacky ~786~ said...

jue : hehee.. woo ada dlm buku ekk ? tak tahu plak zacky.. :P


echa : zacky mmg sweet.. hehe

zacky ~786~ said...

shah : mmg best..

anne jasmine said...

:) eh... ye ke? x pnah tpk lak.. hehe..

lme x jenguk sini.. thanx jenguk blog anne.. hehe.. bkn x nk jenguk tp musim final~ huk2

Raji berkata said...

hahahah kau percaya bulat2 eh time tu?

zacky ~786~ said...

anne : dongeng jer tu ..`` hehe. ok2 den fhm ..


raji : haha.. yerp2.. :P

Bella Bell said...

betol2..zaman dulu mana ada mende2 maju cm skrg..

lg 1 org dulu2 suka buat cite dongeng sebab nak kan hiburan+ selitkan pengajaran dalam cerita dia tu..sebab tu kdng2 ada pantang larang orang melayu..hehehehe~~~

zacky ~786~ said...

yela.. bella ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...