Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, August 16, 2010

Demi masa sesungguhnyer manusia dalam kerugian..!


~ agak x2 yer ape kaitan dengan kita ?? dari segi umur...
~ yeahh semakin tua diri kita, kita akan merasakan samakin pantas masa berlalu.. dasyat x2..





straight to the topic..
baru aku sedar bahawa di bulan ramadhan al mubarak mengajar seluruh umat islam akan pentingnye "MASA" dalam hidup kita.. terutamanyer diri aku. Selama aku bergelar pelajar di "uniKL" la kan. Banyak sungguh perkara yang merugikan dalam hidup telah aku lakukan. Rugi dari segi tenaga,minda, zahir batin complete set.. tp y terutamanye masa la.. tajuk utama la katakn.. faktor yang menyebabkan aku berkata bergitu .. ~

24 jam perkara dalam hidup aku sebagai insan yang bergelar student :
- Tido lambat , adakalanye sampai kol 5 baru nak tido
  • subuh ape cer ?? err sendiri mau ingat la.. subuh gajah la jwb nyer.. tu pon klw gajah tue hidup lagi.. klw mati.. subuh dinasour la zaki oii.. ceitt..
-bangon koL 8.30 siap untuk untuk berambus pegi kelas
  • tak lambat ke ? kelas start kol 8.30 baru nak bangon .. hahahaa tahu tak pe.. mmg muka aku la kan paling lambat sampai kelas.. lect pon sampai naik menyapah tengok muka aku ..sebab orang paling terakhir datang kelas.. well bangga la konon,, student len leh ke wat lect menyampah.. muahahaa..
-kat kelas senantiasa tido.. mengangguk kepala tanda setuju dengan apa yang lect terangkan.. padahal aku tengah mamai sbb xckup tido ..
  • agak x2 boleh focus ke time lect tgh mengajar ?? hah.. tue lu fikir la sendiri.. tido dalam kelas salah satu hobi aku sejak kecil.. muahahahaa..
-pagi tadi da la tak sarapan.. then blk kelas terus makan tengahari,, kol 2.30 g kelas
  • klw perut dah kenyang.. hati pon senang.. apa lagi.. kengantukkan mula menjelma .. lagi sekali menjadi punca segala penyebab untuk alasan tido dlm kelas.
-habis kelas kol 4.30 , member ajak men futsal or beriadah ngn jogging or so on... !!
  • masa untuk berehat nie la ko beriadah.. dah la xckup tido.. ishhkk x3..
-malam hbs solat isyak .. time tue masa untuk memfokuskan diri untuk stdy .. wat asgmnt or so on ngadap buku tak sampai 1 jam mata dah lalok... then mmber ajak men game "dota" apa lg on la ..
  • agak x2 bila habis main game ?? dota memperuntukan satu jam satu game.. klw 2 game 2 jam.. tue "kalau" .. tgk la mood time tue mcm mn.. persoalan yerr.. bile agak yerr ko peruntukkan masa untuk study.. lepas men game.. dlm kol 1 maybe..
-kol 1 ke atas .. baru start mentalaah segala ilmu bagai.. + assigment mahu tak nyer sampai kol 4 or 5 la kn..
  • cukup untuk menyedarkan aku.. :P
see, tu la perkara yang aku lakukan ,, semasa atau seangkatan dengan nye...
(perhatian, pernyataan di atas hanyalah pada masa x2 y tertentu sahaja...jgn slh sgka woo)

pernyataan tersebut aku buat semaksimum yang boleh berdasarkan pemerhatian student x2 yang len...termasuk lah aku.. di sini aku nak buat perbandingan semasa dan disemasa bulan ramadhan :-

-bangon tido, 4.30pg .. sahur untuk mengelak lapar dan dahaga yang serius di siang hari
  • lepas sahur ,terus sebahyang subuh berjemaah .. settle balik bilik stdy sementara waktu untuk tungu kelas kol 8.30
-habis jer kelas .. di waktu tengahari disunatkn tido selepas sebhyang zuhur...
-bangkit kol 1.45 siap x2 untuk ke kelas 2.30ptg ..
-habis jer kelas .. 5 ptg boleh lah bersiap kn jamuan berbuka puasa .. bazar ramadhan n so on..
-di malam harinye buat solat isyak berjemaah di ikuti solat sunat terawih n witir...
-kol 10 dah boleh memulakan sesi stdy untuk masa depan... !!

  • nie la sebenarnye masa yang seharus dan sepatutnye kita amik untuk menjalani kehidupan sebagai seorg insan yang bergelar "student" .. makan di pagi hari ,sarapan untuk menambah oxygen kepada otak supaya dapat memberi tumpuan yang semaksima boleh di dalam kelas..
  • tengahari tak makan untuk mengelakkan budaya ngantuk "tido" dalam kelas...
  • sentiasa menjaga segala perkara atau perbuatan yang boleh menyebabkan kepada pembatalan puasa
  • mengawal nafsu semasa membeli juadah.. (nafsu mata pon sama.. pandang x2 ..ape ? )
  • makan pada kol 6-7 ptg.. untuk memberi tenaga kepada badan dan otak supaya dapat memberi impak kepada stdy d malam hari...
  • sudah menjadi kebiasaan , di bln puasa ini lah kita menjadi lebih alert terhadap "MASA" sentiase melihat jam di tangan atau handphone.. "lg bape minit erkk nak buka..." seminit ibarat sejam lamanye menungu countdown berbuka puasa .. hahahaa..
Dekat sini aku tak kaitkan dengan student yang memang mempunyai cara tersendiri untuk stdy or so on... sbb mmg la len org len cara... tetapi dari segi pngurusan atau pemilihan masa dan jadual yang tepat,ini adalah terbaik sekali .. :)) bukan kah bergitue... kesimpulanyer ialah bulan puasa mengajar erti tajuk "hargailah masa"


Demi masa sesungguhnyer manusia dalam kerugian :- kecuali empat perkara ini ~
  1. orang - orang yang beriman
  2. membuat kerja kebaikan
  3. saling berpesan kebenaran
  4. dan saling berpesan untuk bersabar
surah Al 'Asr




2 comments:

Nur Illany Aziz said...

akhirnyer....hahaah

zacky786 said...

hahaa..~ akhiryer ?? ape lani.. den dah blk ke pangkal jalan.. :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...