Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, August 18, 2010

mengapakah ~







Allah sungguh Maha Adil, Maha Bijaksana, dan Maha Pengasih, dan Maha Penyayang. Dalam bulan Ramadhan pintu keampunan dibuka oleh Allah seluas-luasnya, syaitan-syaitan dibelenggu agar tidak dapat menggoda manusia untuk berbuat mungkar, pintu-pintu syurga dibuka seluasr-luasnya, dan berbagai kenikmatan Allah dicurahkan. Dalam bulan ini juga terdapat satu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan. Itulah malam Lailatul Qadar. Pada malam tersebut untuk pertama kalinya diturunkan al-Quran kepada Rasulullah saw. sebagai petunjuk hidup bagi seluruh umat manusia; bukan hanya bagi kaum Muslim saja, tetapi juga berlaku bagi umat selain Islam. Itulah tanda rahmatan lil ‘alamin-nya Islam.

kadang x2 tu terfikir ..di bulan ramadhan yang mulia nie, mengapa perkara seperti perbuangan bayi still lagi berlaku.. apakah mereka tidak sedar akan kehadiran ramadhan bulan yang mempunyai lebih baik dari 1000 bulan iaitu lailatul qadar.. dan merupakan bulan yang membawa berkah,rahmat dan mahrifah... di manakah letak nye iman mereka.. agama mereka..!!
Dan yang paling aku risau, mengapa bila dikaikan dengan perkara yang melibatkan masalah sosial,masalah keperibadian..masalah jiwa serta agama sering melibatkan MELAYU... wakeup la weyhh.. tak kan di bulan yang mulia nie pon korg nak buat perangai... ISLAM hanya sekadar di ic.. tak tahu la.. mengapa aku yang emo dengan perkara x2 mcm nie.. padahal org yang buat tue "buat derkk" jerr.. mana tak sakit hati,,bila ngadap surat kabar jerr ada jer perkara nie ..
  • pembuangan bayi :
  1. dari tingkat atas.. (umh flate)
  2. di masukkan ke dalam beg pakaian sebelum dibuang (mati kelemasan)
  3. jumpa di sungai..
  4. Dll..
adess.. agak x2 la kn.. klw la paper tue boleh bercakap.. mungkin dia pun naik jemu nak paparkn kisah x2 sedemikian...tak cayer blh bukak aper on9 berita harian sekarang.. hurrmm .. peRsoalan nyer sekarang..!! sape y nk d'perslhkn dalam hal ni...??
mengapa mereka sentiasa berada dalam keadaan leka dan lalai sekali...
mengapa ? ni la dia.. bila setiap perbuatan ditakluki dengan hawa nafsu..
atau sbb negara kita nie terlampau maju sampai xde masa untuk melakukan ibadah kebaikan... "maju ke" belum lg bhaaii.. malaysia hanya negara yang sedang membangun..!! baru sedang membangun ..dah mcm nie.. kalau dah maju nanti ? ?
ap kes.. nk tambahkan lagi kuota pembuangan bayi... tu ke yang dinamakan maju.. bravo la aku ucapkn... congrat sgt x2..
tapi ingat..! setiap pembuatan tue pasti ada pembalasan... di akhirat nanti.. korg kna sedar yang korang sebenarnye membunuh seorang insan yang bergelar manusia... dia bernyawa,berhati .. dan tak mustahil kalau dia mampu bercakap di akhirat nanti...
aku tak sanggup melihat perkara bergini.. aku tak sanggup .. lbh x2 lagi bila dapat mengetahui bahawa kuota pebuangan bayi di malaysia ialah 3 dalm 24 jam.. bygkn.. tue yang paling miminum...


Bulan Ramadhan dikatakan sebagai bulan menundukkan hawa nafsu, maka seharusnya terbayang dalam fikiran kita adalah kita mencampakkan dan membuang jauh-jauh seluruh aktiviti yang dilarang oleh Allah SWT.

Hargailah ramadhan..


2 comments:

dayah pinK SnoW Heuka said...

:( sadis.. zaki tahu ta ada org buang bayi kat tmpt kumbahan tahi .. Ya Allah kejinya . bdn bby nuh smpi da terkopek da :(

zacky ~786~ said...

huh..~ tu lah psl.. ntah la..!! xd perasaan lgsung....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...