Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, February 2, 2011

IP MAN .`!!




Assalammualaikum ..~!

Hye korang ..
Happy Chinese New Year ku ucapkn ..

baru jer lepas lyn cter nie tadi kt TV3... actually dah tgk sebelum nie.. sje je nk wat revision .. hehe.. Jom kita kaji psl IP MAN ..

IP MAN ..
atau d'kenali sbg Yip-kai man.. ( 1873-1972 )
merupakan sifu master dlm bidang seni pertahanan diri.. iaitu tak lain dan bukan..
Kunfu ( wing chun ) ..!!



hey.. apa daa wing chun ??


Wing Chun ialah s'jenis atau style kunfu .. die mcm style kunfu lain jugak yg selalu kita dengar seperti Shaolin,Tai chi n so on.. apa yg aku nampak menarik ngn wing chun style nie teknik penggunaan tangan yang laju kaw2 thp gaban.. tgk jerrla cmne die bantai kolonel Jepun tu tadi.. tak terbalas beb d'wtnyer.. hahaa ..


Cerita ini jugak mengisahkan ttg kehidupan org cina masa penjajahan Jepun zmn dulu kala... kekejaman Jepun pd zmn tu menyebabkan penduduk cina hidup sengsara .. dan Jepun nie anggap bahawa seni pertahanan depa nie tiada tandingan yerr dari mana2 seni pertahanan lain .. padahal karate jerr pon huhuu.. so muncul la Ipman nie, yg belajar dan mengajar kunfu style wing chun nie lebih untuk kebaikan .. lastly, selepas die menang jerr lwn ngn kolonel tuu.. die kna tembak ngn pembantu kolonel yg sengal badak tuu.. klw leh sume org die nk tembak !!
bang ..~ tepat ke dada .. ishk3 .. jgn risau .. die lom mati .. ada smbungan lg IP man 2 ..



kalau nak tau ..
IPman nie jugak merupakan sifu kpd Bruce Lee .. waaahcaa...
tak len tak bukan.. yg asal nak bergaduh jer.. mulut mesti nk berbunyi.. asal berbunyi jerr.. mesti nak bergaduh .. ishhkk3..
klw korang tgk die nie hebat !! hebat lg sifu die.. hahaa.. diam2 tp laju gitu..



hurmm .. tetiba aku terfikir .. zmn dulu kala kat malaysia nie atau d'kenali tanah melayu pada masa tu, takde ke org melayu yg jadi hero cam ipman ?? huhu, silat kita tak kurang hebat gak kan.. rileks jerr. tahu2 dah kna grip .. ngee.. tu klw silat cekak atau lbh kpd pertahanan .. kna silat gayong .. tak tercampak org jepun tuu.. hahaa .. berangan sekejap ..!! :P


Akhir kata..

arigato ajienamoto!! nite ..

8 comments:

nmirmo said...

wahh..pandainya cakap jepun....
arigato ajienamoto....macam best je...hahaha...
ape2 jela zaki ni..eh2...mmg best cite tu...sebab ade orang tukang cerita kat sebelah..hahaha...so tau la bila part yang patut tutup mata...hahaha...nak berangan jugak..agak2...kalaulah tira yang bukak tusyen wing chun ni..mesti best kan???hehehe.....

nice story!^_^

zacky ~786~ said...

hahaa..~ tusyen, waa menarik gak tu, tira jadi kerani jelaa.. ekeke.. zacky jd sifu.. wohooo..!!

De Mois said...

Haha..sama la, td masa tengok cerita ni terus cakap orang melayu kalau buat cerita zaman jepun takde pun macam ni kan.

Revolusikan hidup dengan SuaraSendiri

zacky ~786~ said...

hehee..~ tau xpe,, :P

nub said...

wachaaa!!! haha

Rie Zarchry said...

smlm aku siap mimpi jd ip man lagi
bangun pagi ni, rs lenguh satu badan
itu baru mimpi, blum betul2 lg..haha

zacky ~786~ said...

nub : wachaa..

rie zarchry : waa.. mimpi jerr dh lenguh.. dasyat nie... hehee.. len kali tido minum tongkalt ali dulu.. baru kuat bile lwn dlm mimpi t.. :PP

aliesha kirana said...

aah..tengok gak hari tu..suka gilaaaa citer tu..Ip Man tu cool jek..hahaha..tp terror gila..guru bruce lee, mestilah kene lg terror dr bruce lee kn..heheeheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...