Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, June 2, 2011

Masalah sosial negara kita



 



Assalamualaikum ...


baru-baru ini kita di gemparkan dengan berita dan isu yang kurang menyenankan hati pelabagai pihak, termasuk lah aku .. dan secara tak langsung sedar atau pun tidak.. isu ini berkait rapat antara satu sama lain.. isu yang aku maksud kan itu ialah ..





hangat kan ? hot n spicy gitu..  bila perkara sebegini rupa terjadi.. ramai yang tak suka.. dan tertanya2 kenapa hal ini boleh terjadi ? dan lagi mengecewakan kita ialah kebanyakkan kes ini melibatkan kaum melayu di mana islam merupakan sbg agama rasmi kaum melayu..  kemana hilang nya pegangan agama ?  adakah islam itu hanya di i.c ?  atau mungkin dosa itu tak dapat di lihat ...dengan itu, mereka jadi semakin berani utk buat perkara itu ..

boleh di katakan hampir setiap hari .. surat khabar dan media liputan semasa negara kita ini mensiarkan berita2 seperti.. pembuangan bayi di tong sampah , sungai , dalam botol .. di campak dari tingkat atas bangunan ..

takkan orang campak bayi yang keluar berita semalam tu tak baca/lihat berita2 tentang kes2 yang melibatkan pembuangan bayi ini .. tak sedarkah dia ..  atau mungkin tak nk amik tahu langsung ? 

kalau di Jepun .. masalah depa ialah 'bunuh diri' .. tetapi di negara kita 'bunuh bayi' .. kenapa ? sbb takut.. malu nak berhadapan dengan famili nanti .. malu .. takut sebab agama .. dia agama islam.. tergamak nya dia melakukan zina tanpa ikatan yang sah ..  di sebab kan malu dan takut ini laa.. mereka tergamak membuang bayi yang tak berdosa dan masih bernyawa itu... 

dan adakah ini menyebab kan nagara kita terpaksa buat 'sekolah remaja hamil penuh' ?   kalau xnk anak tu pun bagi la kat sekolah tu ..  buat apa di buang2 seperti sampah .. 

isu remaja hilang dara ..

adakah adinda sahaja yang hilang dara pada usia remaja nya ? adinda yang ramai orang duk kutuk dia,. cemuh dia.. maki dia dengan perkataan yang tak sepatut nya .. adakah ajaran islam mengajar utk berbuat demikian ?   aku kesal weyh.. kesal dengan tindakkan bangga dia dengan kehilangan dara tu.. tapi aku lagi kesal bila tengok komen2 yang melampau2 kat situ ..

dia manusia gak .. dia melakukan kesalahan .. dan jangan terkejut kalau tetiba dia berubah jadi lagi baik daripada orang2 yang komen kat situ ..  ALLAH tu maha besar dan maha mengetahui.. DIA boleh memberi dan mengambil balik hidayah setiap manusia yang dikehendaki Nya ..



persoalanya sekarang..  apakah punca berlaku nya hal sedemikian  ?


lihat je lah di sekeliling kita.. pergi laa jln2 mana2 pun .. mesti bersepah2 pasangan 'couple' yang so sweet di sana sini .. dan tak terkecuali kpd budak2 sekolah yang turut memeriahkan suasana 'couple' tu..   agak2 .. mak bapa depa tahu tak depa ni sedang ber 'dating' dgn kekasih buah hati masing2... mak bapa depa tahu ke depa tu pergi ke destinasi tu..  destinasi apa ? maksiat  ?  puncuk pangkal .. didik kan awal bermula dari RUMAH ..


 bagaimana pula dengan IT ?  informasi teknologi .. ?


 niat asal nak cari gadis melayu terakhir bertudung.. 
tapi ini lah hasil nya..



mudah bukan ??  yerp.. memang benar dunia di hujung jari.. dan memang benar juga dunia di hujung zaman ..  akhir zaman yang mengandungi pelbagai malapetaka dan pancaroba yang kita sendiri boleh melihat dgn mata kepala masing2..






p/s : kpd remaja tersebut.. berbalik lah ke pangkal jalan.. ketahui lah hidup di dunia ini hanya sementara dan bukan semata2 utk merasa kenikmatan yang sementara itu ..  

xdpt nak 'bw' .. esok aku exam weyh.. hahaa..  soley2 ..  !!

42 comments:

nawal addina said...

rmja makin terok , bngsa makin runtuh , mesia myb nakin mundur :)

akubersamaCahya said...

abc bru je post entri pasal dak2 sekrg..

http://akubersamacahya.blogspot.com/2011/05/sayangnya-anak-bangsaku.html


abc terasa berat tggungjwb abc bila jadik cikgu nnti. =.='

aQi + GenGkey said...

"apakah punca berlaku nya hal sedemikian ?"
x reti nk jge diri sendiri lor..
kalo reti nk jge diri sendiri bnde2 camni susah nk berlaku..
btw..gudluck 4 ur exam bro..:D

atiqa aris said...

baru bace blog adinda tuu.kesian budak tu asek kene maki je.patotnye kite yg besa2 ni kene tolong dia kott.

Rozuan Ismail said...

entahlah.nak salahkan siapa?semua pihak bersalah =). kita tak jalankan tugas kita untuk banteras gejala ni.tapi, mereka yang terlibat tuh perlulah insaf dari dalam diri

safiyyah osman said...

adinda tue dia tak pikir maruah mak ayah dia..buat salah n dosa macamana pun..minta ampun ..dan jaga air muka mak ayah.ini x..mm..tpi umur 14thun..apa sgt la yang dia tau pikir kan...

SyedGraphiX said...

hahaha.google search pn da macam2 mende da dia search -.-

zacky ~786~ said...

nawal adinda : mlysia tak mundur.. mlysia semakin membangun.. ttp moral manusia di malaysia yg semakin mundur

zacky ~786~ said...

abc : bagus2 .. cikgu insan yang mulia..

zacky ~786~ said...

aqi genkey : yerp tol tu bro.. tp kdg2 dia rasa dah mcm pandai jaga diri pada hakikat yer 'tidak' di situ lah kita kna perbaiki dan memberi blk kesedaran kpd orang yg tak pandai jaga diri ni..

tQ bro

zacky ~786~ said...

atuqa haris : yerp btol tu.. tak pun gtahu jer kat mak pak die.. senang cter.. kn3.. :P

zacky ~786~ said...

wan : sokong sgt2.. :)

zacky ~786~ said...

saffiyah : tu laa.. hurm risau budak2 sekarang nie.. haishh

zacky ~786~ said...

syedgraphix : hahaaa.. tula.. adehh..

zati embong said...

nak kata pada org pn,kita pn couple juga.dulu waktu study,asek kuar dating je.skrg bila da kerja,jarak da jauh,fikiran da matang barulah kurang skit nk berdating.sibuk dgn kerja katakan.

BRO_MONDAY said...

bro zacky : susah dah lah zaman skam ni...banyak gejala negative berbanding positive...adesss...
rasa takut pun ada...

banyak kaedah boleh digunakan sebagai medium menghalang gejala x baik ni daripada berleluasa hari ke hari...salah 1 nye bagi ai lah kan,
elok sume stesen TV tayang kan drama² atau dokumentari yam berfaedah dan bermatlamat baik...x perlu lagi ada cite yam seksi² dan macam² perkara x baik...adesss...tapi susah gak...ntah lah, kadang² banyak dah ada kempen² membanterasnye, tapi masih ada lagi!!!

elok kat TV² banyak kan drama macam ni...

http://bromondayslife.blogspot.com/2011/06/drama-pilihan-bro-monday.html

aanie said...

mmg hot n spicy la cite tuh....

zacky ~786~ said...

zati embong : xslh dating .. tp kna la jaga adab2 yer kan.. kbyk kn budak sekolah sume tak tahu apa itu adab sbg bukan muhrim .~

zacky ~786~ said...

bro monday : btol tu bro.. sokong sgt2..

zacky ~786~ said...

aanie : Kfc satu..

NOOR FATIN said...

aku harap adinda evans cepat2 berubah. dia xperlu melenting dan mengamuk kalau dia xmulakan dlu buka aib sendiri, semoga allah memberi hidayah. amin

b a m b a m ' s said...

bila gama diletak di bawah sekali..begitulah jadinya.. :(

zacky ~786~ said...

noor fatin : amin .~

zacky ~786~ said...

bambam : btol tu ...

kotak bulat said...

hurmmm.. bnda ni tak kan berakhir kan.. :(

zacky ~786~ said...

selagi manusia tak sedar dan amik iktibar dari pengajaran .. selagi tu laa..

cik lya said...

mcm dah jadik trend huhuh

dwaty said...

betul tu... semua bermula dari rumah...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

setahu akak lah sekarang nih kan dah diwujudkan tpt utk letak bayi yg x dikehendaki..kenapa masih buang akak x paham?? dah jd mcm org zaman jahiliah tanam ank perempuan hidup-hidup tp skarang lg teruk dr jahiliah..

oh ya..psl adinda evans tu..dia sendiri yg mengundang diri dia utk dikutuk..ya mungkin satu hari nnt dia boleh jd lebih baik dr semua yg mengomen kutuk dia..tp buat ms sekarang dia mmg layak utk dikutuk atas perbuatan dia yg terkutuk..

Mira R. said...

cetek betul pemikiran budak2 zaman sekarang. dah tak reti nak fikir baik buruk.
subhanallah~

cucu umie said...

betol3x.. sekrng nie memang bnyk gejala sosial yang melibatkan remaja..sebnrnya kesedrn yg penuh harus diberikan keada mereka mengenai isu dan akibt dripada apa yg telah mereka lakukan..

アヌム ちゃん said...

sedih tengok org2 seagama dan sebangsa sekarang ni..isk2

btw, goodluck exam..

zacky ~786~ said...

cik lya : tula psl .~

zacky ~786~ said...

dwaty : kan3 .. :)

zacky ~786~ said...

cik betty : tula psl.. men buang jer anak.. xde dah nak tanam2...

psl adinda tu.. yerla kot.. mungkin la..

zacky ~786~ said...

Mira : sungguh cetek .~

zacky ~786~ said...

cucu umie : stuju sgt2 ~

zacky ~786~ said...

アヌム ちゃん : thnks ~

tomato said...

tataw nak salahkan siapa . pape pon semua yg silap mmg berpunca dri diri sendri kn .. hop budak tu insafla..uu

zacky786 said...

tomato : hurmm tula psl.. :(

salina sayang said...

memang teruk lah remaja sekarang nih..kadang-kadang beza satu tahun je, tapi banyak sgt perbezaan..

: husna : said...

makin lama makin hot,
agaknya diorang rasa diorang lagi hot dari hotnya api neraka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...