Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, June 7, 2011

Tawadduk

Ibarat padi kian berisi kian menunduk

Tanda kebahagiaan dan kesuksesan adalah tatkala seorang hamba semakin bertambah ilmunya maka semakin bertambah pula sikap tawadduk dan kasih sayangnya.
Semakin bertambah amalnya maka semakin meningkat pula rasa takut dan waspadanya. Setiap bertambah usianya maka semakin berkuranglah ketamakan nafsunya.
Setiap bertambah hartanya maka bertambahlah kedermawanan dan kemauannya untuk membantu sesama.
Dan setiap kali bertambah tinggi kedudukan dan posisinya maka semakin dekat pula dia dengan manusia dan berusaha untuk menunaikan berbagai kebutuhan mereka serta bersikap rendah hati kepada mereka....


Dan tanda kebinasaan yaitu Tatkala semakin bertambah ilmunya maka bertambahlah kesombongan dan kecongkakannya.
Setiap bertambah amalnya maka bertambahlah keangkuhannya, dia semakin meremehkan manusia dan terlalu bersangka baik kepada dirinya sendiri.
Semakin bertambah umurnya maka bertambahlah ketamakannya. Setiap bertambah banyak hartanya maka dia semakin pelit dan tidak mau membantu sesama.
Setiap kali meningkat kedudukan dan derajatnya maka bertambahlah
kesombongan dan kecongkakan dirinya...



22 comments:

nawal addina said...

nice :)

SyUhAdA said...

btol tu..
jadilah spt padi, smakin brisi smakin tnduk..

nelly said...

wah , like this !

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

terima kasih berkongsi.

ah, gatal juga tangan bila tengok cursor Liverpool~

ouch. :p

Rozuan Ismail said...

tq for sharing.kadang-kadang kita perlu tawadduk dan sedar akan diri kita,jangan terus alpa dalam arus dunia

bunga said...

kerana semuanya adalah dari-Nya..jadi bila semakin banyak ilmu semakin bertambah iman pada-Nya..)

Syuxer said...

nice entry..:)..kadang2 kita lupa bertawadduk tatkala terlalu mengejar duniawi..

semoga semakin besar angka umur kita,semakin kita bersikap tawadduk..InsyaAllah..:)

NURUL NADIAH MAMAT said...

tidak usah terlalu bongkak dengan apa yang ada kerana ianya tidak kekal....

nice entry... :)

Pijahh' de-Arr said...

nak jadi mcm padi=)

miss.Addin said...

nice ! :)

tawadduk itu penting .

adwafarahin said...

suka entry nie
tengs 4 sharing yep ^^

Solihin Zubir said...

kalau ego dan sombong ni, org bkn nk pndg sgt..

ikutlah resmi padi.. kan..

apik pehe said...

sifa tkiter dalam diri ni kena betolkan balik..huhu

SyedGraphiX said...

arap aaa sy dijauhi dar ipkara camtu ;)

Azza Firza said...

maksud tersirat :)

d_LA said...

terus lapar nasi..hehe

d_LA said...

terus lapar nasi..hehe

NOOR FATIN said...

semakin besar, semakin mcm2 masalah ;D

Papa Mifz said...

harap di jauhkan la tanda2 kebinasaan tuh...amin...

suha said...

cik suha suke tunduk (^_^)

perkongsian yg baik,keep it up ya

cucu umie said...

jadi yang simple dh medah didekati..pasti okay shje.. nice shring bro

cik sakura said...

pesanan untuk diri cik sakura..terima kasih..moga tak lalai dengan apa yang ada sekarang..entry yang menarik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...