Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, November 9, 2010

Jambu BaTu ..





Tadi aku kuar g kedai .. Dalam perjalanan naik motor TIBA2 aku ternampak satu stall jual buah jambu potong + aIR jAMbu.. Dengan cuaca yg panas lg kn terik ni kn.. i saiD "whoaa" sape tak tergoda ..!! cairr beb aku ,2-3 kali gak la kn aku toleh ke belakang smbiL berfkr
(( nk beli,tak nak x2 )) ..ignore kn jela.. alaaa buah jambu jerr pn rilex sudah.. Lepas settle beli brg kt kdai.. aku pn beransur blik dan sekali lalu jln stall jambu 2 lg.. kaLi nie xde maaf bagimu wahai jambu, Dengan segere aku mendapatkn kaUU ..! rm1 dpt 2ptong, jd la kn... tp sbnrynye skrg aku tgh dmm + batuk + selsema..

Org tua2 kata : klw batuk xleh mkn buah jambu nanti lg teruk .. (( yeker ?? ))

Minda aku kata : batuk "negatif" dan mkn buah jmbu semasa batuk "negatif" = "positif"

So blh la aku mkn kn...
Suke hati mak bapak laki tiri mak kau jerr .. ingat ape ? formula math ! Hahaa..




Nie haa antara khasiat buah Jambu yg aku search kt google : ~

  • Mengandungi kalsium,vitamin A,B,C, zat besi, protein dan serat...
  • Baik untuk mengubati sakit perut, cirit birit..
  • Mengubati kencing yang kerap, luka-luka dan sakit kulit..

Jom ramai2 mkn buah Jambu BAtu...~

16 comments:

misSbLurRy said...

perg gud info...

aku manusia susah nak mkn buah, tp aku sangat addict dengan jambu dan tak tahu pula jambu leh ubat sakit perot...
ahahah sesuai...aku mmg senang sakit perot

Ajie Mohd Tahir said...

haha..kau saje je search khasiat tu sbb kau tak nak rase besalah sbb mkn jmbu tyme batu+dmm+slsma.

mkn buah tyme btuk+demam+slsma = brtambah sakit.
haha..

zacky ~786~ said...

mis : hehe.. mmg sesuai sgt la 2.. jom mkn buah jambu sdap kot.. !! ;)

zacky ~786~ said...

si labah x2 : haha..siott..!! mn ada.. 2 sume tipu daya berlaka :P ( cover x2 )

aNiSa hANg tUaH said...

awak.sedapnye jambu batu
hohohoh

misSbLurRy said...

zacky: layan dgn kuah rojak..pergggg mantop...ari tue beli kat rnr tapah...kuah rojak bapak manis..bongek

zacky ~786~ said...

anis : sodap kn ?? lg enak bila d'mkn.. hehe..

zacky ~786~ said...

miss : whoaa.. mantap x2.. !! yeker.. hahaa.. gula tumpah kot .. :P

Nur said...

sedapnya air jambu batu yg kat stall kaler green..da berlambak kat msia skunk kan...rindu~!!

zacky ~786~ said...

yerp.. sedap3.. 2la psl.. tergugat eden..
xpe nanti blk mlysia beli byk2 jambu.. pstue jual kt egypt .!! :P hehe

Nur said...

x pasal-pasal plak nanti da tukar profession..jual jambu plak...hahahahhaa

zacky ~786~ said...

haha..~ alaa.. jual jambu jerr pon..!! baru la jambu.. xgitu..

Nur said...

da jambu da la masalahnya...hahahhaha

zacky ~786~ said...

hahaaa..~ Nie seme slh jambu.. :P

Syazwana said...

wah sedap2!!
:D

zacky ~786~ said...

sedap knx3.. ehehee..!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...