Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, July 26, 2012

Resepi Air Katira ~

salam ramadhan  semua ..~ 

hope sume sihat sejahtera yerp, siapa yang demam kuar hingus tu... 
jgn lupa makan ubat.. semoga cepat sembuh k ! 

saje nak buat entry pasal resepi air katira ..
memandangkan ramai orang yg xtahu or maybe xpernah minum air katira.. 
dalam entry INI

d'sebabkan aku orang selatan tanah air yang menetap di JB ~
so air katira ni memang xasinglah bagi masyarakat bela-bela selatan Malaysia .. haha.. 

jom tengok bahan-bahan untuk buat air katira :



sediakan : Air Gula / Sirap  

Bahan-bahan lain yang perlu ada :

10 biji buah kamang / kembang semangkuk
( direndam semalaman @ hingga kembang - kalau x sabar. Buangkan biji dan kulit, ditapis,bilas dgn air masah pastu tapis lagi )

1 camca besar rata biji selasih, rendam dalam air hingga kembang dan tapis 

1 tin susu cair 

1 cawan sirap ( beli yang da siap je )

6 cawan air masak atau mineral

1 camca teh air mawar dan sedikit esen ros

cara membuatnya : 

dalam sebuah jag / bekas besar , masukkan : 

  1. kamang semangkuk
  2. biji selasih
  3. air gula / sirap
  4. air 
  5. susu
  6. air mawar dan esen ros
masuk semua sekali ! kacau sampai rata, kalau tak rata.. kena ratakan jugak !
+ ais lagi sedap ~


sumber : daripada Zarina Ibramhim buku tajuk  dari dapur zarina . 1991 


*xpernah tahu pun cara buat air katira ni , tahu minum je.. ngeh3









6 comments:

hawiz said...

xminum susu..tp tgk kt bazar cam menarik..hihih

zacky786 said...

menarik la .. :D

gadisBunga™ said...

senang je rupanya cara nak buat....okeh! lepas ni nak terai buat sendiri. tapi bila balik KL la. :D

Anis Adila Aris said...

balik umah ni boleh cuba buat :)

NOOR FATIN said...

aritu g bazar kat kemaman ni, ada jual air katira, 1st time dgr dan tgk. pastu tanya penjual, air katira ni air apa, dia kata xtau. hahaha so xbelii. dah la kaler hijau. hakhak

|shuhadaothman|TM said...

1st time tgok air katira ni time g bazar aritu. sedap x?? teringin pulak rase ^^ haih, hantu air betul :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...