Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, November 24, 2010

WOohOoo .~

MALAYSIA BOLEH ..!!


SKUAD hoki lelaki negara mencatat sejarah gemilang apabila buat julung kali layak ke final Sukan Asia dengan menewaskan India 4-3 pada perlawanan separuh akhir cukup mendebarkan di Stadium Hoki Aoti, semalam.

Kejayaan itu diserikan lagi dengan kehadiran Sultan Perak, Sultan Azlan Shah yang turun ke padang memberikan tahniah kepada pemain negara sebaik tamat perlawanan.


Muhamad Amin Rahim muncul wira negara apabila menjaringkan gol kemenangan sudden death minit ke-75 menerusi gerakan set piece hasil pukulan sudut penalti.

“Kemenangan ini cukup bermakna bagi saya kerana menjaringkan gol kemenangan ini. Tiada apa yang dapat saya katakan melainkan bersyukur kerana memastikan kemenangan negara untuk mara ke final.


“Kemenangan ini adalah milik setiap rakan sepasukan yang mempamerkan aksi menakjubkan hari ini.


“Sudah pasti saya tidak akan melupakan detik bersejarah ini,” kata Muhamad Amin.


Malaysia yang turun selaku under-dog mendahului India 1-0 menerusi gol padang Tengku Ahmad Tajuddin m-32 namun pantas diikat Sandeep Singh tiga minit selepas itu.


India yang memenangi pingat perak Sukan Komanwel New Delhi pantas mendahului 2-1 hasil jaringan Khandker Tushar m-37, bagaimanapun semangat melawan kental barisan negara berjaya menyamakan kedudukan m-49 hasil gol pukulan sudut penalti Azlan Misron.

Permainan bertambah rancak apabila India bangkit mendahului 3-2 m-54 sebelum Muhamad Amin menidakkan impian India mara ke final dengan gol penyamaan 3-3 m-67.


Perlawanan memasuki masa tambahan sudden death dan dari gerakan set piece pukulan sudut penalti, Muhamad Amin yang menunggu ditepi pintu gol India pantas menolak masuk untuk gol kemenangan.


Pada temasya di Doha, empat tahun lalu, Malaysia hanya menduduki tempat ke enam dan akan menentang Pakistan di final esok yang mengecewakan Korea Selatan menerusi pukulan penalti 4-3 selepas terikat 1-1 selepas masa tambahan berakhir.


Nada gembira diluahkan jurulatih Stephen Van Huizen yang memuji semangat melawan kental dan tidak putus asa selepas dua kali ketinggalan 2-1 dan 2-3.


“Ini bukan perlawanan mudah apalagi memasuki masa tambahan sudden death. Sesiapa sahaja melakukan kesilapan akan membawa padah.


“Namun pemain menunjukkan disiplin dan fokus tinggi serta tidak tertekan. Dua gol Muhamad Amin ternyata merubah keputusan.


“Puji saya kepada setiap pemain yang mencipta sejarah hoki negara layak buat pertama kali ke final Sukan Asia,” katanya.


~sumber~



majulah sukan untuk negara..!!

7 comments:

nmirmo said...

woho!!!!!!!! malaysia tuuu negara saye....hahahaha...

Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza said...

sy tgk malaysia menang !
minit last boleh goal..
happy gile !
harap jumpe pakistan boleh menang !
dpat emas !
huhhuhuhu
! gogo malaysia..
malaysia negara sy tercinta !
waaaaa !

zacky786 said...

tiRA : eh negara awk ekk ?? :P

zacky786 said...

nur hafizah : yeahh !! go x2 malaysia GO..!!

nmirmo said...

eh,negara sayela ofcos!!!!hakhak....negara awk yg lawan ngn MALAYSIA tu kan?kan?kan?hikhikhik...

zacky786 said...

wekkk :P

Pencacai Alim said...

kecewa dgn hoki malaysia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...