Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, May 16, 2011

Mulakan Hari Mu dengan Doa ~

Assalammualikum..

wohoo ..~ selamat pagi ku ucapkan..  huih, lama aku tak hupdate ini blog .. bersawang2 da ni haa  .. sape nak tolong aku bersihkan angkat tgn ?! hehe..  aku still selsema + batuk ..   demam ok da.. Alhamdulillah ..  hope korang sihat2 je yerp ..slm ukhwah.. mulakan hari mu dengan senyuman beserta doa ..









Doa Berlindung dari Malapetaka

~ Doa yg sentiasa Rasulullah S.A.W amalkan.

“Aku berlindung kepada-Mu dari kedahsyatan bencana, terpelusuk dalam kesengsaraan (pada Hari Kiamat), buruknya takdir serta kedengkian drp pihak musuh.”

(Diriwayatkan drp Abu Hurairah r.a dalam Shahih Al-Bukhari)

Penerangan Doa di atas:

Doa di atas mengandungi 4 permohonan utama:

1- Mohon agar dilindingi dari dahsyatnya bencana & malapetaka. Ianya bermaksud pelbagai cubaan yg diturunkan Allah kpd seseorang semasa di dunia. Ada juga berpendapat ianya miskin harta sedangkan tanggungannya ramai (tak mencukupi). Namun kesimpulan semuanya di atas termasuk dlm kategori bencana & kesusahan.

2- Mohon agar terlindung dari terjatuhnya dalam kesengsaran. Maksud kesengsaraan tersebut adalah sengsara di alam akhirat. Namun doa ini juga termasuk minta diri dilindungi dr apa jua kesengsaraan semasa di dunia.

3- Mohon dielakkan dr termasuk di kalangan mereka yg buruk takdirnya. Ianya adalah umum iaitu meliputi jiwa, harta, keluarga, anak, umur tua, dan juga pada Hari Kebangkitan akhirat nanti. Sebenarnya doa ini minta agar dihindarkan dari keputusan yg buruk pada hari Kiamat nanti...

4- Mohon semoga dijauhi drp dendam & kedengkian pihak musuh yg membuatkan kita tidak aman. Tidak ada nikmat yg paling dikehendaki selain dari hidup aman & tenteram jiiwa.

Kesimpulannya, kita semua wajib mengucapkan rasa syukur & bergantung pada Allah Taala walaupun hakikatnya diri setiap orang Mukmin itu adalah di bawah lindungan Allah. Doa membuatkan kita sentiasa ingat akan Allah & tidak melalpaui batas dalam setiap tindakan yg kita lakukan. Sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam keadaan lupa melainkan mereka mengingati Allah & diberi peringatan.

Wallaahua'la..  



~sumber~


kol 9.30pg sat gi.. aku ada midterm ..
haa.. doa tambahan pagi ni ..  
Permudahkan laa zacky utk jawab exam nti .. Amin .. ~
thnks  ^_^   baik yer hati korang..
hehe.. 

chaiyok2 zacky ..  yossshh !!

7 comments:

BRO_MONDAY said...

bro zacky : sama lah, blog ai pun dah bersawang tu...kalo yu nak senam, yu guna je vakum, kasi sedut!!! koh koh koh apa pun, slamat menjalani hari fevret ai hari isnin...('',)

zacky ~786~ said...

hahaaa ..~ wokeyh2.. selamat2..

Rozuan Ismail said...

good luck zacky.all the best!

zacky ~786~ said...

setel da td :)
yerp3.. thnks

GamUHU said...

gud luck bro.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

mulakannlah dgn doa..moga semua urusan lancar.amin.

miss.Addin said...

nice sharing :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...